Retro Motoršport: Roberto Ravaglia

Tento týždeň zavádzam na stránke dve nové kategórie. Rubriku „Váš názor“  a  „Retro Motoršport“. Považujem za dôležité zdieľanie Vašich myšlienok a skúseností s komunitou, ktorá tu vzniká a s členmi, ktorí chcú zachovať históriu v podobe svojich áut a zároveň si myslím, že je dôležité venovať pár riadkom ľuďom, ktorí  tú históriu tvorili a o ktorých sa väčšinou veľmi nepíše.

 

bmw m3 ravagliaBMW M3 je ikona, créme de la créme a už dávno sa cenovo pre bežného človeka stala úplne nedostupná. (Tabuľková hodnota sa, keď píšem tieto slová, pohybuje od 30 do 60 tisíc Eur.)  Ale prečo to tak je? Bezpochyby je to fantastické šoférske auto, ale veľký podiel na aure a opare, ktorý sa okolo tohto auta vznáša má závodná história, ktorú písali rockové hviezdy vtedajšieho závodného neba. Napríklad Johny Cecotto, Joachim Jockel Winkelhock, Robetro Ravaglia, Steven Soper, H. J. Stuck  a i. Ťažko povedať, ktorý z týchto pilotov je výnimočnejší, pretože ich dosiahnuté výsledky sú veľmi podobné a na bedniach sa striedali ako nálady mojej priateľky pred menštruáciou minulý mesiac. Mňa zaujíma práve Ravaglia, pretože jeho kariéra, podnikanie aj život je doteraz spojené so značkou BMW.

Neviem ako Vy , ale ja keď niekde počujem alebo vidím napísané „Ravaglia“  prvé čo mám v tej chvíli pred očami, je em-trojka v bojových farbách s menom Ravaglia na ľavom zadnom okne, alebo BMW 635 CSi v ktorom Roberto Ravaglia odštartoval  v roku 1984 svoju úspešnú pretekársku kariéru, ktorá je odvtedy už navždy spojená so značkou BMW.

Jeho profesionálnu  kariéru by som rozdelil do troch období. Začiatok v motokárach, najúspešnejšie časy v cestovných vozoch a 24 hodinovkách a pretekársky dôchodok. Pokúsim sa urobiť taký krátky prierez. Pre väčší prehľad najdôležitejších úspechov je pod článkom tabuľka.

Roberto Ravaglia  (ďalej už len R. R.) sa narodil v Benátkach 26. mája  1957. roberto ravagliaSvoju závodnú kariéru začal ako väčšina pretekárov  v motokárach, kde sa stal dvojnásobným majstrom Talianska. Potom nasledovalo niečo, čo je snom každého chlapca, ktorý niekedy v živote chcel seriózne pretekať. V roku 1980 sa mu počas štúdia strojárstva podarilo prostredníctvom súťaže motoristického týždenníka Autosprint, ktorá garantovala účasť v šampionáte, dostať za volant Formule Fiat Abarth. Tu  síce skončil štvrtý, ale jeho talent nezostal nepovšimnutý a hneď o rok na to štartoval vo Formule 3 v monoposte Dallara (Toyota a Alfa Romeo).

Svoju kariéru cestovných vozov začal v roku 1984 v aute bmw 635 csi ravagliaBMW 635 CSi, paradoxne nie v Nemecku, ale v Austrálskom vytrvalostnom závode. Počas svojej kariéry navštívil Austráliu trikrát, aby sa zúčastnil kultového preteku Bathurst 1000. Prvýkrát a vlastne aj naposledy nejako úspešne v roku 1985 kde spolu s nováčikom J. Cecottom napriek technickým problémom získali druhé miesto. O rok na to nedokončili závod kvôli kolízii v druhom kole a poslednýkrát, v roku 1987 pri úvodnom závode WTCC (Svetového šampionátu cestovných vozov) musel odstúpiť kvôli zraneniu ktoré si spôsobil v kvalifikácii. V roku 1986 pokračoval účasťou v ETCC (Európsky Šampionát cestovných vozov), ktorý vyhral a niektorých závodoch DTM (Nemeckého šampionátu). Začínalo sa dariť, pretože v ďalšom roku (1987) vyhral WTCC, ale to už v BMW M3. V tomto aute obhájil v roku 1988 aj majstra Európy  a v 89-tom získal titul v DTM.

1994-BMW-318-is-1994-Ravaglia-TaV ďalšom období sústredil svoje úsilie na domácu scénu a v ITCC (Talianskom šampionáte cestovných vozov) získal titul trikrát, v roku 1990, 1991 a 1993. R. R. bol veľmi úspešný  aj  vo vytrvalostných závodoch, spolu s pilotmi ako Dieter Quester, Gerhard Berger, Marc Surer,  za čo hovoria  tituly v 24 Hours of Spa (1985, 1988, 1989, 1994). Vrcholom vytrvalostným závodov a možno aj aktívnej kariéry bolo druhé miesto v  24h LeMans v McLarene F1 GTR po ktorom ako štyridsiatnik ohlásil odchod do dôchodku.

V roku 2001 založil vlastnú stajňu Ravaglia Motorsport, dnes známu pod menom ROAL Motorsport a stále sa aktívne zúčastňuje závodov v cestovných vozoch, aj keď už iba ako manažér tímu. Zaujímavosťou je, žebmw m6 gt3 dlhodobo spolupracuje s Alessandrom Zanardim. Možno si pamätáte, Zanardi je ten človek, ktorý prišiel v roku 2001 pri nehode o obidve nohy a napriek tomu sa o tri roky vrátil naspäť do kokpitu, aby v roku 2005 vyhral šampionát cestovných vozov doma v Taliansku, práve v tíme Ravaglia Motorsport. Ich spolupráca stále trvá a na sezónu 2016 majú pripravenú úplne novú BMW M6 GT3.

Na základe závodných úspechov niektorých jazdcov a medzi nich patrí aj Robetro Ravaglia, vznikli niektoré špeciálne verzie športových modelov značky BMW,   najznámejšia je asi BMW M3 Cecotto Edition, ale vznikla aj M3 Ravaglia Edition alebo BMW M5 (e34) Winkelhock Editon a iné.

Rok Závod Piloti Umiestnenie Náradie
1985 24h SPA Ravaglia/Berger/Surer 1.miesto BMW 635 CSi
1985 Bathurst 1000 Ravaglia/Cecotto 3.miesto BMW 635 CSi
1986 24h SPA Ravaglia/Berger/Pirro 2.miesto BMW 635 CSi
1986 FIA ETCC Ravaglia 1.miesto BMW 635 CSi
1987 FIA WTCC Ravaglia 1.miesto BMW M3 E30
1988 FIA ETCC Ravaglia 1.miesto BMW M3 E30
1988 24h SPA Ravaglia/Quester/Heger 1.miesto BMW M3 E30
1989 24h SPA Ravaglia/Giroix/Heger 2.miesto BMW M3 E30 Evo
1989 DTM Ravaglia 1.miesto BMW M3 E30 Evo
1990 ITCC Ravaglia 1.miesto BMW M3 E30 Evo
1991 ITCC Ravaglia 1.miesto BMW M3 E30
1993 ITCC Ravaglia 1.miesto BMW 318iS E36
1994 24h SPA Ravaglia/Tassin/Burgstaller 1.miesto BMW 318iS E36
1995 24h SPA Ravaglia/Piquet/Duez 2.miesto BMW 320i E36
1997 24h LeMans Ravaglia/Kox/Hélary 2.miesto McLaren F1 GTR (BMW)

Keď ukážete myškou na červeným vyznačené, ukážu sa podrobnosti.

@RWC

Pridaj komentár