Retro Motoršport: Michélle Mouton

Vítam Vás pri ďalšom článku z rubriky Retro Motoršport. Dnes sa venujem jedinej, prvej a poslednej žene, ktorá sa kedy zúčastnila WRC (World Rally Championship – Svetový rely šampionát) a to práve v časoch najdrsnejšej Skupiny B.

Michele MountonMeno Michélle Mouton ste už určite všetci počuli. Podstatné čo o nej potrebujete vedieť je, že ona a Hannu Mikkola boli vôbec prví jazdci angažovaní do továrenského tímu Audi Sport, ktorý do WRC vstúpil v roku 1981. V tom istom roku si vybojovala aj svoje prvé víťazstvo na rely San Remo v Taliansku. Neskôr si ku pár víťazstvám vo WRC pripísala aj dva tituly v závodoch do vrchu – Pikes Peak. V roku 1984 neoficiálny rekord a v roku 1985 oficiálne prvé miesto. To je pár faktov, ktoré stačia k všeobecnému rozhľadu priemerného nadšenca. Ale ak ste ako ja a vždy radi trošku bádate okolo, aby ste našli nejakú zaujímavosť navyše, čítajte ďalej, možno sa dozviete niečo nové.

Michélle Mouton sa narodila 23. júna 1951 vo Francúzskom meste Grasse. Pochádza z rodiny, ktorá nemá nič spoločné s motoršportom. Rodičia pestujú jazmín a ruže a ich rodinné auto je príslovečný Citroen 2CV. Napriek tomu sa už 14 ročná Michélle učí šoférovať a požičiava si otcove auto na výlety po okolí.

V roku 1972 počas štúdia práva osloví mladú Michélle jej michelle mountonkamarát Jean Taibi s ponukou, či by mu nechcela robiť ko-pilota v rely Tour de Corse. Mladá neváha a začína sa učiť základy navigácie. Po pár pretekoch dokazuje, že je schopná a odvážna a tak dostáva šancu zúčastniť sa nasledujúci rok ako navigátorka na rely Monte Carlo a iných pretekoch. Otca trochu znepokojuje dcérine nové nebezpečné hobby a je názoru, že bude vhodnejšie ak presadne z miesta spolujazdca za volant a kupuje jej nový Renault Alpine  A110 1600cc s tým, že má rok na to dokázať čo v nej je. Otec financuje a Michélle sa zúčastňuje miestnych rely, závodov do vrchu a rýchlo dokazuje, že je schopná viac ako sa len vyrovnať konkurencii.

Štúdium práva je nenávratne preč.

Michelle mountonNa ďalšiu sezónu zväčšuje objem svojho Renaultu na 1800cc aby zvýšila svoju konkurencieschopnosť a vyhráva niekoľko ďalších domácich súťaží. Aby dokázala, že jej schopnosti nie sú ohraničené šotolinou, zúčastňuje sa v roku 1975 24 hodinovky Le Mans s autom Moynet JRD-LM75 triedy do dvoch litrov. Tím tvorí čisto ženská posádka: Michélle Mouton – Mariane Hoepfner – Christine Dacremont. No a baby to vyhrali, skončili na prvom mieste. V druhej polovici 70. rokov testuje Michéle svoj talent za volantom rôznych áut v rôznych tímoch. Od roku 1977 jazdí za Fiat tím Francúzsko vo Fiate 131 Abarth, kde podáva konzistentne dobré výsledky. Možno to bol jeden z dôvodov, prečo jej v roku 1980 zazvonil telefón, v ktorom dostala ponuku jazdiť nasledujúcu sezónu za novovytvorený tím Audi Sport. Čo samo za seba hovorí o jej šoférskych kvalitách a na druhej strane, to bol celkom dobrý marketingový ťah posadiť ženu za volant revolučného Quattra. Ako som už spomínal v úvode, rok 1981 bol prvým rokom Audi a Michélle vo svete WRC.

Michelle mounton

Klasický záber – verná navigátorka Fabrizia Pons a Michélle Mouton

Po roku učenia sa a zžívania s novou technikou je Michélle v roku 1982 v pozícii získať titul majstra sveta. Rozhodujúca je vytrvalostná, takmer 5000 kilometrová rely na Pobreží Slonoviny, ktorú potrebuje dokončiť najhoršie na treťom mieste, aby si zabezpečila titul. Napriek problémom s prevodovkou má pred druhým Röhrlom stále hodinový náskok. Smola prichádza 600 kilometrov pred cieľom. M. M. schádza z cesty a prevracia auto cez strechu. S ťažko poškodeným Quattrom skúša prejsť asi 5 kilometrov no nakoniec to vzdáva. Titul získa Walter Röhrl jazdiaci za Opel a Audi zostáva „len“ prvé miesto konštruktérov.

Rok 1983 je prvým rokom 600 koňových strojov Skupiny B a ako v neskorších rozhovoroch  Michélle sama priMountonznáva, ovládanie týchto mašín je, hlavne na nespevnenom povrchu, nad reflexy normálneho človeka. Napriek tomu, že robí čo môže, tento rok ju sprevádzajú nehody a technické problémy. Sezónu vyhráva tímový kolega Hannu Mikkola a Michélle končí na piatom mieste, 36 bodov za štvrtým Blomqvistom. Počas  nasledujúcich dvoch rokoch stále jazdí pre tím Audi  Sport, ale zúčastňuje sa len pár závodov. Svoju pozornosť úspešne sústreďuje na Pikes Peak International Hillclimb v Colorade. Viete si predstaviť ako sa tvárili americkí chlapci, keď im to natrelo Francúzske dievča v nemeckom aute? V roku 1985 to dokonca domáci favorit a miláčik Al Unser schytal o 13 sekúnd s výsledným časom 11:25:38 napriek krupobitiu cestou nahor.

V roku 1986 M. M. končí u Audi, prestupuje k Peugeotu a presadá do nového auta Peugeot 205 Turbo 16, ale absolvuje iba niekoľko pretekov. Potom ako na rely Monte Carlo tragicky zahynuli Henri Toivonen a jeho spolujazdec Sergio Cresto, FISA (Fédération Internationale du Sport Automobile) od nasledujúceho roku ruší Skupinu B. S koncom Skupiny B ohlasuje koniec aktívnej kariéry aj Michélle Mouton. Možno to bol koniec Skupiny B a možno cítila, že jej vo veku 35 rokov ako žene tikajú biologické hodiny a potrebuje niečo iné ako riskovať krk v 600 koňovom neovládateľnom monštre. Po odchode z aktívnej služby si zakladá rodinu a s korzickým športovým novinárom má už o rok na to dcéru Jessie.

michelle mountonPo ukončení aktívnej kariéry spoluzakladá „Race of Champions“ (Závod šampiónov) na počesť a pamiatku Henriho Toivonena. Závod pôvodne zastrešoval iba rely šampiónov, ale dnes sa ho zúčastňujú jazdci z rôznych disciplín motoršportu a merajú si sily v dueloch, v identických autách na krátkych okruhoch. Počas svojho života stále zostáva v motor športe, aktívne sa zúčastňuje aj na rely či už ako vodička rýchlych servisných vozidiel, alebo ako novinárka. V roku 2010 sa stáva prezidentkou FIA komisie – Ženy v motor športe.

Táto žena má môj obdiv nielen pre jej talent, ale hlavne pre vytrvalosť s akou sa dokázala presadzovať a presadiť v disciplíne, ktorá bola dovtedy výhradne pánskou doménou. Presadiť sa v časoch, kedy automobilky účasťou v motoršporte súťažili o miesto na trhu s osobnými autami a potrebovali tých najlepších, aby ich svojimi výsledkami priniesli na výslnie. Na druhej strane, mohlo byť zaujímavé pozorovať, do akej sféry posunula svojou účasťou chlapskú súťaživosť a ješitnosť. Viete o čom hovorím. S vášňou pre lyžovanie a tanec, s atletickou predispozíciou zjavnou od mladého veku mohla byť Michélle Mouton gymnastka, baletka alebo čokoľvek iné. Doštudovať právo, mohla byť s jej surovou a rozhodnou povahou úspešná právnička. Namiesto toho, dievča z francúzskeho Grassu vyrástlo v jednu z najdominantnejších síl rely 80. rokov, éry desivej Skupiny B a ukázala tak svetu, čoho môžu byť ženy v motoršporte schopné.

@RWC

3 komentáre

  • Quattrofil píše:

    Skvelé. Túto pani som vždy obdivoval. Nikdy nezabudnem keď na otázku, na čo si spomenie pri slove quattro, odpovedala , že to bol zvuk quattra, Nezameniteľný a hlavne nezabudnuteľný hluk ktorý to auto vydávalo. Dolu klobúkom pred jej jazdeckým umením. Super článok. Rád som si ho prečítal.

  • Rady píše:

    Ďakujem. Veľa nových vecí som sa o nej dozvedel až keď som začal zhromažďovať materiál pre tento článok a celkom ma to chytilo za srdce. Čudujem sa, že o nej ešte nieje film.

  • vlado7766 píše:

    Henri Toivonen neyahinul na ,omte carle ale na corzike

Pridaj komentár