Retrospektíva: Talbot Sunbeam Lotus

Človek s nízkou hladinou epistemickej arogancie nebýva príliš nápadný – asi ako hanblivý účastník večierku. Nie sme predisponovaní, aby sme rešpektovali skromných ľudí, ktorí sa snažia zdržať úsudku. Zamyslime sa nad epistemickou skromnosťou. Predstavte si človeka, ktorý neustále pochybuje o svojich schopnostiach a trýzni ho vlastná nevedomosť. Chýba mu síce guráž idiota, ale má vzácnu odvahu priznať: „Neviem“. Z toho, že vypadá ako hlupák si ťažkú hlavu nerobí. Váha, odmieta sa vyjadriť s určitosťou a trpí pri predstave následkov prípadných chybných záverov. Pochybuje tak dlho, kým sa fyzicky nezrúti. Nemusí to nutne znamenať, že mu chýba sebadôvera, len to, že pochybuje o kvalite vlastného poznania. Nazvime tohto jedinca epistemokratom.

 

Vyzerá to tak, že aj ja Talbot Sunbeam rallysom epistemokrat.  Pochybujem o tom čo viem a obávam sa toho, koľko toho  ešte nepoznám. Príprava niektorých článkov na blog mi často prináša prekvapivé informácie z histórie, ktoré na chvíľu uspokoja môj hlad po poznaní a ak mám pocit, že som sa dozvedel niečo, čo už dávno zapadlo prachom, mám silné nutkanie sa o to s niekým podeliť. Naposledy, pri písaní článku o Michélle Mouton, keď som študoval tabuľku výsledkov jednotlivých svetových rely od roku 1982 mi padol zrak na značku  Talbot. Talbot nieje značka až tak neznáma, ale ja som o jej účinkovaní v rely nevedel.  Samozrejme to mojej zvedavosti nedalo a pozrel som si pár záberov na Youtube. To, čo ma nakoniec prinútilo pátrať ďalej bolo, že sa ten malý ostrý hatchback správal ako zadokolka.

Sunbeam-Lotus_1426392cChrysler Sunbeam, neskôr  Talbot Sunbeam, po prevzatí koncernom PSA Peugeot Citroen v roku 1979 je trojdverové supermini vyrábané koncom sedemdesiatych rokov vo Veľkej Británii s úmyslom prísť na trh s modelom pre masy, ktorý by zachránil upadajúci britský automobilový priemysel pred kvalitnejšou japonskou konkurenciou. Chrysler Sunbeam sa vyrábal s troma motorizáciami 0.9, 1.3 a  1.6 v troch stupňoch výbavy  LS, GL a najvyššej S. Pre zlepšenie športového imidžu  sa neskôr začal vyrábať model  „Ti“ (Twin Induction), dostal rýchle pruhy, športové sedačky, predný a zadný spoiler, disky z ľahkej zliatiny. Štvorvalcová 1.6ka osadená dvojitými karburátormi Weber produkovala  100 koní. So zrýchlením pod 10 sekúnd na 100km/h, ktoré je na pomery 70. rokov viac ako slušné, sa Sunbeam stal veľmi obľúbený, hlavne oproti konkurencii s predným náhonom.

Manažér závodnej divízie  Chrysleru (neskôr Talbotu a Peugeotu)  Des O’Dell mal so Sunbeamom vyššie ciele vo forme svetového rely šampionátu a vedel, že na to bude potrebovať seriózny výkon. Paleta motorov  Chrysleru nič adekvátne neponúkala. Rozpočet  nedovoľoval objednať nový motor od renomovanej domácej firmy Cosworth Engineering, takže potrebovali už hotovú jednotku, voľba padla  na spoluprácu so známou domácou firmou Lotus. Lotus dodal dva motory. Šestnásť ventilový dvojliter  o výkone 150 koní a modifikovaný závodný motor s výkonom 240 koní.  Prvý putoval do testovacieho auta kvôli homologizácii a druhý do pripraveného rely špeciálu Sunbeam WRW 30S. Lotus jednotku časom vyladil do finálnej podoby o objeme 2.2 litra (kód motora 911), ktorá zdieľa blok a základnú architektúru s motorom z Lotusu Esprit.

      Parametre:

  • 4 valec 2172 ccm s dvoma vačkovými hriadeľmi
  • 45mm dvojité Dell Orto karburátory
  • 16 ventilová hlava
  • 152 koní / 112 kW pri 5750rpm a 203Nm,  9:4:1 kompresný pomer
  • Hmotnosť – 960kg
  • 0 – 60 mph za 7,4s, maximálna rýchlosť 195km/h
  • 5 stupňová prevodovka ZF – pohon zadných kolies

Závodná verzia bola nakoniec vyšpanovaná  na 253 koní, čo zo Sunbeamu robilo veľmi konkurencie schopné auto. Talbot Lotus Sunbeam závodil v sezónach 79-82. Najznámejšie je  prvé miesto v RAC Lombard Rally v roku 1980 (starý názov pre rely Veľkej Británie), ktorá sa konala ako súčasť Svetového Rely Šampionátu, kedy sa Henri Toivonen stal najmladším víťazom rely vôbec. V roku 1981 Talbot Sunbeam Lotus obsadil prvé miesto konštruktérov a druhé jazdcov. (Guy Fréquelin, kopilot Jean Todt) Medzičasom Lotus pracoval na novej zbrani s názvom Lotus Horizon Turbo, auto podobnej koncepcie ako Renault 5 Turbo – motor za zadnými sedačkami a pohon zadnej nápravy. Boli vyrobené dva prototypy, kým vedenie z Paríža tento projekt nezatrhlo a obrátilo pozornosť k úplne novému nástupcovi  Peugeotu 205 T16.

Často spomínam, že mám rád autá, ktoré majú čo ponúknuť aj na druhý pohľad a Talbot Sunbeam Lotus je toho exemplárnym príkladom. Hranatá krabica z konca 70. rokov so zadným náhon, elektrárňou a podvozkom od mágov z Lotusu. Vyrobených bolo len 2308 kusov, z toho 1150 ľavostranných. Myslím si že Talbot Sunbeam Lotus je už dávno klasikou a vyhľadávaným autom, relatívne neznáma značka, spolupráca s Lotusom a zadný náhon je viac ako príťažlivá kombinácia pre každého komu vonia benzín. Nenapadá mi veľa hatchbackov resp. malých a ľahkých so zadným náhonom, takto narýchlo asi iba Toyota Corolla GT 16v, ak máte Vy nejaký tip, sem sním, pozrieme sa mu na zúbok.

Zdroj:

http://www.sunbeamlotus.com     http://www.desodell.com

V úvode voľné parafrázovanie z knihy: Nassim Nicholas Taleb – Čierna Labuť

@RWC

 

5 komentárov

  • Sidetohell píše:

    🙂 ten úvod si napísal ako Dekan filozofickej fakulty :)) ale dobré, vôbec som netušil, že existovalo niečo takéto. Som rád, že si mal potrebu, podeliť sa s nami s týmito prachom zapadnutými informáciami. Veľmi rád sa dozvedám niečo nové s nedávnej histórie automobilizmu .
    Chceš tip? 🙂
    Ako prvé ma napadol Dataun 240z resp. 260z.

  • emenems8 píše:

    Sú autá o ktorých sa píše všade, mnoho a každý ich pozná a potom sú také, ktoré sa pomaly vytratili alebo zanikli. Osobne ma vždy viac poteší článk o tej druhej skupine pretože sa vždy dozvie nejaké nové veci z pozadia. Značku Talbot poznám a Lotus má prsty ešte v mnoho iných úctyhodných projektoch ktoré by si zaslúžili svoj článok. Už len vznik koncepcie karosérie hatchback a pohonu zadnej nápravy je bláznivá nakoľko to z marketingového hľadiska nedáva žiadny zmysel. Podobné projekty sa vyskytovali viac v krajinách zapadajúceho slnka ako na starom kontinente. Mňa osobne napadá už asi iba Mazda 323. Ostatné modely by som už zaradil skôr medzi 3 dverové sedany alebo coupe/liftback ako napr. spomínané Datsuny.

  • emenems8 píše:

    Čo sa týka sériovej produkcie tak za mňa má tie najbláznivejšie hatchbacky jednoznačne značka s kosoštvorcom v znaku 🙂 Autá ako Renault TURBO a Clio V6 v tomto segmente dodnes nikto nielen že neprekonal, ale ani len nenabral odvahu postaviť.

  • oreille píše:

    este doplnim ze lotus sunbeam talbot mal v garazi aj Colin Mcrae 😉 okrem ineho

Pridaj komentár