Retrospektíva: NISMO

Dnes pokračujem seriálom o závodných špeciálnych divíziách rôznych automobiliek. NISMO ako závodná divízia značky Nissan nie je v našich končinách až tak neznáma. Ak patríte ku generácii, ktorá vyrastala na Gran Turisme.

Tak ako väčšina týchto špeciálnych divízií a laboratórií aj Nismo má svoj pôvod v motoršporte. Boj s konkurenciou a prirodzená súťaživosť, roky vývoja na závodných tratiach, inovácie a prevratné technologické riešenia, ktoré tak  mohli vzniknúť, majú šancu dostať sa do sériových áut a následne k nám. Takto vznikajú homologizačné špeciály, takto vznikajú kulty, takto vznikajú autá, ktoré chceme.

A preto je príbeh Nisma, vlastne aj príbehom ďalšieho kultového auta.

Napriek tomu že, Nissan Motorsports International Co. Ltd. Nismo (NISan MOtorsport) ako oficiálna samostatná jednotka vznikla v Tokiu spojením fabrickej závodnej divízie a divízie pre podporu súkromných tímov až v roku 1984, má motoršport v Nissane už dávno svoje miesto a je súčasťou identity značky.

Prince Skyline GTVšetko sa to začalo už v roku 1964, keď si miestna automobilka Prince Motor Company chcela pritiahnuť viac zákazníkov zmenou imidžu účasťou v motoršporte. A išli na to – z dnešného pohľadu „po starom“. Do malého modelu Prince Skyline implantovali dvojlitrový šesťvalec s troma dvojitými karburátormi z väčšieho modelu Prince Gloria a to čo vzniklo, dostalo meno Prince Skyline 2000 GT. Auto dostalo na tú dobu slušných 123 koní, samosvorný diferenciál a kotúčové brzdy vpredu. Zamestnanci pracovali nonstop, aby splnili homologizačnú podmienku sto vyrobených kusov a mohli sa ešte toho roku zúčastniť Veľkej ceny Japonska v Suzuke, kde nakoniec obsadili druhé až šieste miesto.

Nissan Skyline GT-R HakosukaOkolo tohto preteku sa traduje známy príbeh z histórie japonského motoršportu. Závodu sa zúčastnil aj obávaný špeciál z Nemecka – Porsche 904 Carrera GTS. Auto postavené špeciálne na závodné účely, schopné dosiahnuť 250 km/h, ktorému sa ľahko upravený sedan nemohol rovnať. Nakoniec to bol závod vyrovnaný a v jednom kole sa Skyline dostal na chvíľu do vedenia. V ten moment stála celá Suzuka na nohách, Japonci šaleli. Bolo to niečo ako hrdinský čin.  A aj keď Porsche nakoniec zvíťazilo, tento deň inšpiroval konštruktérov k postaveniu podobného špeciálu – Prince R380, ktorý položil na lopatky trio Porsche 906 o dva roky neskôr. Tento deň a toto auto odštartovalo príbeh Skylinu, vtislo mu auru a status kultového auta, ktorý poznáme dnes. V roku 1966 automobilku Prince kupuje Nissan a bez váhania zaraďuje úspešný, teraz už Nissan Skyline do svojho portfólia.

Nissan Skyline GT-R KenmeriNa základe veľkého dopytu po silných Skylinoch vzniká o tri roky na báze prvej generácie C10 úplne prvý Nissan Skyline GT-R známy pod prezývkou Hakosuka. Dostáva mierne podladený dvojlitrový šesťvalec o výkone 160 koní zo spomínaného špeciálu Prince R380. Za 3 roky si v závodení vybojoval viac ako 50 prvenstiev. Na dlhšiu dobu posledný Skyline GT-R, nazývaný Kenmeri, vznikol s druhou generáciou v roku 1972. Kvôli ropnej kríze Nissan opúšťa motoršport a venuje sa výrobe ekonomických áut. Produkcia GT-R končí v roku 1973 s počtom predaných kusov 197, ktoré sa predali cez špecializované dealerstvo Nissan Performance, ešte predtým ako dostalo názov  Nismo. Kenmeri bol na 16 rokov posledný Skyline GT-R.

Nissn Skyline GTS-RNismo a Skyline boli vždy niečo ako výkladná skriňa toho čoho je Nissan schopný a ako prvá taká, prišla generácia R31 v roku 1986. Táto generácia so sebou priniesla po prvýkrát nový motor série RB so špeciálnym systémom sania NICS (Nissan Induction Controll System), ktorý dokázal pri určitých otáčkach skrátiť dĺžku sania na každom valci zvlášť, prvýkrát sa objavil systém riadenia obidvoch náprav HICAS. Kvôli homologizácii závodu Cestovných Vozov skupiny A bola koncom roku 1987 predstavená 800 kusová limitovaná séria Skyline GTS-R s motorom RB20DET-R a  výkonom 210 v závodnej špecifikácii až 430 koní.

V roku 1989 prichádza po rokoch s modNissanR90CKelovou radou R32  ako výsledok komplexnej spolupráce s  divíziou Nismo úplne nový a dlho očakávaný Skyline GT-R, ktorý bol už pri vývoji pripravovaný na súťaženie v skupine A. Finálny model  dostal radový šesťvalec s označením RB26DETT s objemom 2,6 litra, dotláčaný dvoma turbami s výkonom 276 koní. Vylepšený systém HICAS, prvýkrát sa objavil elektronicky  riadený pohon na všetky štyri kolesá ATESSA ( Advanced Total Traction Engineering System for All Terrain).

Keď vznikol v roku 1989 Skyline GT-R ako nová zbraň na skupinu A, mala divízia Nismo za sebou už viac závodných skúseností. Za zmienku stojí účasť na Safari a prvé miesto Nissanu Bluebird 510 v roku 1970, tretie miesto Datsunu 240Z na rely Monte Carlo v roku 1973, štyri prvé miesta na Safari od roku 1979 do roku 1982 s autom Nissan Violet a viaceré prvenstvá v domácich závodoch brutálne upravených monštier SuperSilhouette. Na začiatku 80. rokov zameralo Nismo svoju pozornosť aj na JSPC (Japan Sports Prototype Car), kedy vznikli prototypy ako Nissan R88C, alebo R85V čo neskôr vyústilo k účasti na LeMans 24h.

Ako skutočná hrozba sa však NisNissan Skyline GT-R R32mo prejavil až s príchodom R32 GT-R, kedy zaznamenal bezprecedentný úspech. V Japonskom šampionáte cestovných vozov vyhral 29 z 29 závodov štyri roky po sebe až do konca skupiny A. Prevaha bola tak výrazná, až donútila niektoré tímy odstúpiť. V závodnom naladení mohol mať Skyline bez problémov od 550 do 650 koní. Bol to Nismo, kto ukončil prevahu Sierry Cosworth v Austrálskom šampionáte cestovných vozov, odkiaľ pochádza prezývka Godzilla. V roku 1991 získala prvé miesto aj vo vytrvalostnom závode 24h SPA s náskokom 21 kôl pred BMW M30. Na počesť víťazstiev vzniklo veľa rôznych špeciálnych verzií. Napríklad GT-R V-Spec (Victory Spec) alebo GT-R Nismo, ktorých vzniklo iba 500.

Nismo  stále existuje a žije v duchu svojho hesla „Inovácia je štandard“ aktívne sa zúčastňuje motoršportu na rôznych poliach, má vlastný vývoj a portfólio motorových a aerodynamických tuningových dielov nielen pre aktuálne modely značky.

 @RWC

Pridaj komentár