Retrozážitok alebo…skôr spomienka na Audi Coupé 2.8 Quattro B4

Ahojte. Dnešný článok pre nás pripravil člen klubu a i keď to nerád priznávam, zároveň aj môj dlhoročný kamarát a mudrlant v jednej osobe. Dobrý chlap, niekedy trocha suchopárny a neznesiteľne racionálny, na druhej strane, cez to čo povie nejde vlak a spoľahnúť sa naňho môžem rovnako ako na to, že zajtra ráno opäť vyjde slnko. Skrátka a rýchlo, je to ten typ človeka, ktorého keď zavoláte na pivo, on si so sebou prinesie levanduľový radler. Nealko. Preto som bol po prečítaní konceptu tejto takmer spovede veľmi milo prekvapený, aký medzník, aký výrazný zlomový bod vo vývoji krehkej chlapčenskej duše predstavovalo práve Audi  Coupé 2.8 Quattro. A verte mi, ak Coupé niečo znamenalo pre neho, potom určite osloví aj Vás.
 
@Rady
 
Písal sa rok 2008, naplno frčala nešifrovaná komunikácia cez ICQ a svet sa práve zmietal v hospodárskej recesii. Druhá stránka mince pre nás automobilových zanietencov bola tá, že autá zo zlatej éry automobilizmu (80-90te roky) mali v tomto roku 15-25 rokov, čiže boli práve dosť lacné na to aby si ich mohol kúpiť aj priemerný 20 ročný petrolhead. Komu niečo hovoria pojmy mk2, mk3 od VW, b3/b4 od Audi, alebo e30/e36 z dielne BMW, tak chápe, čo mám na mysli pod pojmom zlatá éra.
 
audi coupe s2 V tomto článku by som sa chcel zamerať na rady B3/B4 od Audi. Quattro, pozinkované plechy, kvalitné interiéry, celková spoľahlivosť a pestrá ponuka motorov, spôsobilo to, že tieto autá sa stali sen aj pre toho posledného pašovateľa cigariet z Ulíča, ktorý chcel dať všetkým najavo, že jeho biznis prekvitá. O to viac pre 20 ročných týpkov z liptovských hôr. Jedného zimného večera mi poslal môj kamarát Rady správu, že si práve dohaduje kúpu pre mňa priznám sa klenotu medzi autami. Audi Coupe B4 2.8 Quattro, v koži. O tú kožu by až tak nešlo, ale viete ako to je s kožou. Keď máte auto v koži, tak ste proste vyššia vrstva a to sme my vždy chceli byť. No dobre srandujem, (nesranduje, pozn.redakcie) ale V6 coupe quattro v koži je kombinácia, ktorá by dnes nenechala chladnú ani ľadovú kráľovnú a keby ste si také auto chceli kúpiť, Vašu peňaženku by to prevetralo podobne ako to dokáže len dobre vyškolený agent OVB.  V časoch, keď Volkswageňáci onanovali nad Golfom VR6, do našej crew prišiel takýto klenot. Rady coupéčko jazdil asi rok a pol a potom som ho od neho s potešením odkúpil. Paradox bol ten, že auto stálo niekoľko mesiacov v bazári a nikto si ho nevšímal. Až sa dostalo ku mne a zanechalo v mojej duši trvalú stopu. Niečo ako keď vám Vaša priateľka prvýkrát spraví blowjob, alebo keď si dáte 500 gramový T-Bone medium-rare stejk. Svet je vtedy krásny a krásny bol svet aj v 6 valcových quattro kárach z tej doby. Vé šestka AAH starý poctivý 12 ventil, ktorý produkoval 174 konských síl a bol výkonovo porovnateľný s  5 valcom z radu B3 2.3 – 20v s kódovým označením 7A.
 
audi-cabriolet-07Hovoria Vám niečo tieto kódy a parametre? Ak nie, tak mám pre Vás smutnú správu, s najväčšou pravdepodobnosťou zomriete duševne chudobnejší ako ja, pretože ja som tie motory zažil a mal tú česť na nich jazdiť niekoľko desaťtisíc kilometrov. A ak si myslíte, že Vaše AGU vyšponované na 250 koní, za niečo stojí tak Vás môžem ubezpečiť, že nestojí. Poznáte seriál American Gods? 2.3 20v je Odin, boh zo starej školy a 1.8T je možno taký Technical Boy, ktorý fajčí žabiu kožu a myslí si, že je strašne kúl. Ale už samotný Golf, alebo A3ka pôsobí oproti poctivej 80tke ako paródia na auto. A to sa nechcem nikoho dotknúť pretože momentálne mi motor 1.8T stojí v garáži a takisto som 3 roky vlastnil Audi S3 8L. Áno smejete sa správne, ale dovolím si tvrdiť, že 80tka bola po každej stránke lepšie a charizmatickejšie auto.
 
Momentálne ceny quattro bé-štvoriek prudko vzrástli a lepšie to už nebude. Už je 5 minút po dvanástej na to zaobstarať si takýto kus železa a preto ak máte aspoň malú možnosť tak do toho choďte. S adekvátnym motorom sa nedá spraviť krok vedľa.
 
snuff

 

4 komentáre

  • Quattrofil píše:

    Super článok. Celkom mi to pripomenulo radyho zelené kupé na ktoré som takmer zabudol… keďže mám v autoparku aj kupé bez strechy a limuzínu b4 celkom presne viem o čom sa tu píše… sú to naozaj ešte poctivé auta . Priznám sa že jazdné vlastnosti limuzíny sa mi zdajú priaznivejšie ale neviem či to bolo dane ľahším 4valcom alebo trochu dlhším zadkom… ale priznávam že coupe s 20v motorom má neopakovateľne čaro dané aj slušným výkonom a neskutočným zvukom… čo šesťvalec celkom neponúka…čo má trochu prekvapilo bola zadná náprava… kupé b3 a b4 má rovnaku nápravu z b3, zatiaľ čo limuzína b4 má nápravu inú v podstate podobnú A4 b5 Quattro … zrejme na kupé sa kvôli obmedzenému počtu neoplatilo meniť podlahu… a nie som si istý ale to sa asi týka aj dvojkoliek… cabrio určite používa zadnú nápravu z b3 to viem lebo som už jednu takú videl… 😉

  • bmwe34 píše:

    Práve sa mi dostala B3 2,3 100kW do rúk a bol som prekvapený dynamikou jazdy. Aj keď podvozok e36 má neporovnateľne lepší

  • quattrofil píše:

    k audi podvozkom ti poviem asi toľko. boli brutálne komfortne ladené. (staršie modely ) mam b4 so športovým podvozkom z fabriky a je postatne tvrdší ako seriova b4. a to mám pocit že je este maksie ako sériové bmw. moja žena by ti povedala ze ona nechce bmw lebo je to kostitras. v mnichove robia tie podvozky výrazne sportovo ladené oproti audi.

  • Arnold píše:

    Mne zasa podvozok na e36 pride strasne makky, a to mam mtech podvozok 😀 Ale kazdy ma zasa ine preferencie a vyhovuje mu nieco ine, ako sa hovori 100 ludi 100 chuti. Ale kazdopadne, clanok perfektny, pacik hore

Pridaj komentár