Treba kúpiť ! Taliansky týždeň – Fiat Tipo

fiat tipoTitul Auto roka 1989 vyhral taliansky hatchback Fiat Tipo s pomerne jednoduchým, hranatým dizajnom. Auto malo svoj debut o rok skôr, teda 1988. S dĺžkou menej ako 4 metre by sme ho dnes zaradili do kategórie malých áut, no v dobe vzniku figurovalo nad modelom Uno v kategórii kompaktných áut. Vnútorný priestor bol bohatý a objem kufra 350 litrov je slušný aj na dnešné pomery. Zaujímavosťou tohto auta bola digitálna prístrojová doska.
fiat tipoPonuka benzínových motorov začínala motorom 1,1 litra s výkonom 56 koní a končila 1,4-kou s výkonom 71 koní. Top motorizácia, označená „Sedicivalvole“, mala pod kapotou motor 2,0 litra 16V s výkonom 146 koní. S týmto motorom zvládol šprint na stovku za 8,4 sekundy a maximálku dosahoval až 207 km/h. Pod kapotou Tipa ste mohli mať aj dieslové motory. Atmosferickú 1,7-mičku s výkonom 58 koní, či 1,9 TD s intercoolerom a výkonom 90 koní.
V roku 1993 prešiel model Tipo faceliftom, ktorý ubral výkon TOP verzie na 139 koní, pribudla 3 dverová karoséria a digitálnu prístrojovku nahradila klasická s budíkmi. Koniec výroby prišiel v roku 1995, kedy mal model Tipo na svojom konte viac ako 2 milióny vyrobených kusov.
 
Redakcia samozrejme odporúča model „Sedicivalvole“, čo v preklade z taliančiny znamená šestnásť (sedici) – ventilov (valvole). Ak niečo také niekde uvidíte a nedajbože za prijateľnú cenu, neváhajte, tento model je extrémne raritná alternatíva k už pomerne okukaným Golfom GTI.
 
Článok vznikol vďaka podpore slovenskej instagramovej fanúšikovskej stránke Slovak Youngtimer. Ďakujeme.
 

1 Comment

Pridaj komentár