Fúha, do veľmi širokej a zaujímavej témy si teraz zabrdol. Ja mám len laické a viac ako menej teoretické skúsenosti. Myslím si, že o tomto by vedeli rozprávať najmä ľudia z motoršportu, ale nieje na škodu si pripomenúť možno niektoré obecné pravidlá.
Výsledkom úprav má byť vyváženie a spresnenie reakcíí auta v kombinacii so zvýšením juho adhéznych schopností. Téma je to tak široká, že o každej oblasti by si mohol mať pokojne vlastný topic.
Ak by som šiel postupne, tak by som začal pri výbere pneu. Tie majú zásadný vplyv na jazdné vlastnosti a sú zároveň najlacnejšou kvalitnou úpravou. Ak to niekto myslí vážne, začne priamo s UHP (ultra high performance) pneu tzv. semislicky s homologizáciou do cestnej premávky . Tieto pneumatiky sú výrazne ťažšie ako bežná pneu vďaka ich konštrukcii, ktorá je vystužená tak, aby dochádzolo k čo najmenším deformáciám pneu počas jazdy. Majú výrazne vyššiu adhéznu schoplnosť ako bežná športová pneu a preto na ňu pôsobia aj väčšie odstredivé sily.
Menšie deformácie pneu majú veľmi priaznivý vpliv na rýchlejšie a presnejšie rakcie auta a spätnú väzbu vo volante. Ďalší významný benefit je pocit bezpečia, ktorý vedia navodiť vďaka veľmi progresívnej strate priľnavosti. Výber zmesy tzv. TW (mäkkosť) sa vyberá podľa použitia. Na mokré povrchy veľmi mäkká, na suché mäkká zmes. Takéto pneumatiky sa nefúkajú podľa odporúčania výrobcu automobilu, ale podľa výrobcu pneumatiky. To je dosť zásadné. Obecne na vyššie tlaky ako sú uvedené v návode pre daný automobil. Tu sa naskytá neobmedzený priestor na laborovanie s tlakmi podľa teploty a vlastností konkrétneho asfaltu.
(Len pre zaujímavosť, keď som mal vypustenú UHP pneu na mojej Miate, tak jej bočnica bola natoľko tuhá, že auto udržala bez vzduchu tak, že nebolo od pohľadu vôbec poznať, že bola prázdna. Ak je pneu sračkovej konštrukcie, môže vyzerať ako podhustená aj keď je natlakovaná správne)
No a ešte by bolo na mieste asi vysvetliť pre koho takéto pneu nie sú vhodné. Sú to pneumatiky v zásade už tak jednoúčelovo vyhranené, že ich vlastnosti sú na úkor akéhokoľvek komfortu. Tvrdé bočnice nepoberú drobné nerovnosti na asfalte a tak ak ňou prejdeš po minci, spoznáš doslova či bola otočená k tebe rubom alebo lícom (spätná väzba). Povrchy asfaltu rozoznávaš cez končeky prstov bez toho, aby si sa na cestu vôbec pozeral. Ďalšia vec je priama úmera medzi valivým odporom, priľnavosťou a hlučnosťou pneu takže ak si mslíš, že hučia ako krava a zvyšujú spotrebu, myslíš si správne. Tzn., že by som ich nedopoučil nikomu, kto sa má trochu rád a dané auto používa dennodenne. Narážam na hothatch kategóriu, ktorá je plná kompromisov a na takéto auto mi takéto obutie nesedí. Tu by som volil rovnaký kompromis ako je použitý aj v koncepcii auta a použil kvalitné športové pneu.