Vitaj na fóre RetroWheels Club!


Nebudem Ti klamať.
Žijeme autami. Autá sú náš život.
Nie je to póza alebo frajerina. Je to genetická informácia, ktorá z áut urobila súčasť nášho bytia.
Ak Ti nezáleží na značke, na stave, ani na cene. Ak sa potešíš, keď ráno z okna vidíš svoje auto a šoférovať ho Ti prináša skutočnú radosť.
Ak auto nevnímaš iba ako alternatívny spôsob dopravy. Ak Ti vonia benzín a dokáže Ťa nadchnúť aj štvortaktná benzínová kosačka.
Ak Ti moje slová nepripadajú ako kopa nezmyslov...
Tak si na správnom mieste. Pridaj sa k nám, myslím, že si budeme rozumieť.

Jazdi opatrne.

Člen tímu

@RWC_Rady

P.S. Niektoré sekcie fóra niesu prístupné pre nezaregistrovaných čitateľov. Tlačidlo ''Registrovať'' je vpravo hore.

Ako naladit podvozok pre sportovu jazdu

Pokiaľ máte problém s ktorým si neviete dať rady, skúste sa opýtať tu. Problémy so ženami sem nepatria. :D

Moderátor: Dogg88

Uživatelský avatar
snuff
The Accountant
The Accountant
Příspěvky: 652
Registrován: únor 5th, 2017, 7:05 pm

Re: Ako naladit podvozok pre sportovu jazdu

Příspěvekod snuff » červen 10th, 2020, 7:29 am

Inak este ma napadla jedna vec, kedysi som cital, ze moja A6 (aj ine modely samozrejme) ma tzv. "dynamicku geometriu" tzn. ze pri prudkom brzdeni sa predne kolesa trochu roztiahnu a maju rozbiehavost co skracuje brzdnu drahu. Potom ked niekto len tak na hulvata znizi auto tak odstrani tieto nastavenia a auto ma kusok dlhsiu brzdnu drahu. Asi nic co by clovek postrehol v beznom svete, ale ako vieme dokonalost je zalozena na detailoch :mrgreen:

Inak super info to s tym stelovakom, ze sa pouziva na vyvazenie auta..Asi by ma to nenapadlo, no je to v podstate logicke :D
'03 A6 Avant 1.8T quattro (2.0tfsi FMIC, BEX injectors, K04-015, Eibach pro kit, RS6 sway bars) @ 145kw

Uživatelský avatar
emenems8
Jinba Ittai
Jinba Ittai
Příspěvky: 96
Registrován: duben 22nd, 2016, 12:02 pm

Re: Ako naladit podvozok pre sportovu jazdu

Příspěvekod emenems8 » červen 15th, 2020, 1:01 pm

Fúha, do veľmi širokej a zaujímavej témy si teraz zabrdol. Ja mám len laické a viac ako menej teoretické skúsenosti. Myslím si, že o tomto by vedeli rozprávať najmä ľudia z motoršportu, ale nieje na škodu si pripomenúť možno niektoré obecné pravidlá.
Výsledkom úprav má byť vyváženie a spresnenie reakcíí auta v kombinacii so zvýšením juho adhéznych schopností. Téma je to tak široká, že o každej oblasti by si mohol mať pokojne vlastný topic.
Ak by som šiel postupne, tak by som začal pri výbere pneu. Tie majú zásadný vplyv na jazdné vlastnosti a sú zároveň najlacnejšou kvalitnou úpravou. Ak to niekto myslí vážne, začne priamo s UHP (ultra high performance) pneu tzv. semislicky s homologizáciou do cestnej premávky . Tieto pneumatiky sú výrazne ťažšie ako bežná pneu vďaka ich konštrukcii, ktorá je vystužená tak, aby dochádzolo k čo najmenším deformáciám pneu počas jazdy. Majú výrazne vyššiu adhéznu schoplnosť ako bežná športová pneu a preto na ňu pôsobia aj väčšie odstredivé sily.
Menšie deformácie pneu majú veľmi priaznivý vpliv na rýchlejšie a presnejšie rakcie auta a spätnú väzbu vo volante. Ďalší významný benefit je pocit bezpečia, ktorý vedia navodiť vďaka veľmi progresívnej strate priľnavosti. Výber zmesy tzv. TW (mäkkosť) sa vyberá podľa použitia. Na mokré povrchy veľmi mäkká, na suché mäkká zmes. Takéto pneumatiky sa nefúkajú podľa odporúčania výrobcu automobilu, ale podľa výrobcu pneumatiky. To je dosť zásadné. Obecne na vyššie tlaky ako sú uvedené v návode pre daný automobil. Tu sa naskytá neobmedzený priestor na laborovanie s tlakmi podľa teploty a vlastností konkrétneho asfaltu.
(Len pre zaujímavosť, keď som mal vypustenú UHP pneu na mojej Miate, tak jej bočnica bola natoľko tuhá, že auto udržala bez vzduchu tak, že nebolo od pohľadu vôbec poznať, že bola prázdna. Ak je pneu sračkovej konštrukcie, môže vyzerať ako podhustená aj keď je natlakovaná správne) :D
No a ešte by bolo na mieste asi vysvetliť pre koho takéto pneu nie sú vhodné. Sú to pneumatiky v zásade už tak jednoúčelovo vyhranené, že ich vlastnosti sú na úkor akéhokoľvek komfortu. Tvrdé bočnice nepoberú drobné nerovnosti na asfalte a tak ak ňou prejdeš po minci, spoznáš doslova či bola otočená k tebe rubom alebo lícom (spätná väzba). Povrchy asfaltu rozoznávaš cez končeky prstov bez toho, aby si sa na cestu vôbec pozeral. Ďalšia vec je priama úmera medzi valivým odporom, priľnavosťou a hlučnosťou pneu takže ak si mslíš, že hučia ako krava a zvyšujú spotrebu, myslíš si správne. Tzn., že by som ich nedopoučil nikomu, kto sa má trochu rád a dané auto používa dennodenne. Narážam na hothatch kategóriu, ktorá je plná kompromisov a na takéto auto mi takéto obutie nesedí. Tu by som volil rovnaký kompromis ako je použitý aj v koncepcii auta a použil kvalitné športové pneu.
Mercedes-Benz CLK 320
Mazda MX-5 1,8VVT

Uživatelský avatar
Quattrofil
Technický Garant
Technický Garant
Příspěvky: 598
Registrován: duben 14th, 2016, 10:07 pm
Bydliště: Ružomberok

Re: Ako naladit podvozok pre sportovu jazdu

Příspěvekod Quattrofil » červen 28th, 2020, 12:57 pm

Snuff hľadal som tie nastavenia pre Peugeot ale už ich nemám. Musím to stiahnut zo stránky ale tá je momentálne “ under construction” :? tak keď ju sfunkčnia to stiahnem a zavesim sem. Čo sa týka fukania pneu mám trosku odlišne skúsenosti ako emenems . Na kopcovom aute sme fúkali malo ak sa dobre pamätám okolo 1,3-1,4 bar v cieli sa tlak hýbal okolo 1,8-1,9 bar. Aj keď to vyzeralo že gumu za jazdy išlo vyzuť fungovalo to dobre . Na rally aute sa gumy fúkali okolo 1.7 bar. Samozrejme stále sa bavíme o závodných slickoch. A ešte jedna pomôcka k fukaniu a geometrii . Hodne pomohol teplomer. Rozdiel teplôt vnútro stred vonkajšok behúňa . Ak bola teplota rovnaká bolo dobre. Ale to je zas parameter závislý aj od geometrie. V prípade že nemeníš geometriu ale len tlaky tak ti pekne ukáže kedy sa guma hreje rovnomerne...
Audi 80 quattro 1.8t '85
Audi cabrio 1.9tdi '96
Audi 80 Competition '94

Uživatelský avatar
@RWC_Rady
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 1347
Registrován: březen 7th, 2016, 11:07 am

Re: Ako naladit podvozok pre sportovu jazdu

Příspěvekod @RWC_Rady » září 28th, 2020, 8:03 pm

Emenems: Toto mi presne napadlo, keď som si prečítal názov príspevku :D Extrémne rozsiahla téma a na to aby sa dala zhrnúť. Ty si vypichol tú zásadnú a najdôležitejšiu vec - penumatiky, pod to sa podpisujem aj ja. Môj názor k úpravám podvozku je taký, že ak chceš mať podvozok na lepšej úrovni, kúp si auto ktoré ho má od výroby, apriori kúpil si obyčajné auto a chceš sním jazdiť športovo - zle, mal si si kúpiť športovejšie auto a úprimne, fakt to svoje obyčajné auto posielaš na hranu tak často, že povodné zavesenie Ti nestačí ? Zavesenie je príliš odborná a komplexná vec na to aby sme ho svojimi úpravami dokázali zlepšiť. Podvozky sú nastavené do optimálneho kompromisu. My robíme väčinou len to, že ho vychyľujeme jedným smerom, ale skoro všetko je niečo za niečo. Co sa týka mňa, obvykle som mal auto, ktoré malo podvozok nadmieru postačujúci mojej jazde a nikdy som ďalej ako za znížené struny nešiel a aj tie som menil len kvoli vzhladu. Je to dlhá téma, myslím že emenems povedal to hlavné, ak by to už muselo byť tak na nejaký pevný podvozkový kit, sadu silentblokov, stabilizátor by som ešte schválil. Hlbšie/rozsiahle úpravy už bývaju komplexné, sú finančne náročné a vyžadujú si odbornú špecializáciu a skúsenosti. Viď quattrofil a rozloženie hmotnosti. Takých detailov sa nájde viac a preto by som to zvažoval určite jedine pri závodnom aute.

Avšak

Ako ste už boli spomínali, ladenie podvozku - ak sa to tak vôbec dá nazvať, u mňa skôr drobné opravo-upravy vždy predstavovali zvyšovanie dôvery v podvozok, pretože na hrane gripu, kvoli ktorej všetci tie úpravy robíme a okolo ktorej sa vlastne všetky tie úpravy točia, som sa vyskytoval málokedy, ale keď už som chcel, vedel som kolko sa k nej môžem priblížiť. A s dôverou súvisí ešte jedna zásadná vec. Všetky úpravy sú zbytočné, keď nevieš ako správne prejsť zátačku a som si istý že škola šmyku alebo kurz športovej jazdy sú na začiatok isto lepšia investícia ako úpravy podvozku. Čo sa týka strachu, zručnosti a zároveň sebadovery a overall rýchlosti. Viete čo myslím, sú ludia čo prejdú zátačkou 100 ako vánok a su takí, čoby im pri 80 pískali aj semislicky..
Rather unique wreck, than a polished nothing.

Mardo Driver
Veľký Človek Učiteľko
Veľký Človek Učiteľko
Příspěvky: 493
Registrován: duben 28th, 2016, 3:27 pm

Re: Ako naladit podvozok pre sportovu jazdu

Příspěvekod Mardo Driver » říjen 11th, 2020, 12:49 pm

ale tak aj na cinskych gumach sa da kopec v Hrinovej zajazdit na mokro :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Don’t show me your attitude, I have my own ;)

Mardo Driver
Veľký Človek Učiteľko
Veľký Človek Učiteľko
Příspěvky: 493
Registrován: duben 28th, 2016, 3:27 pm

Re: Ako naladit podvozok pre sportovu jazdu

Příspěvekod Mardo Driver » říjen 11th, 2020, 12:51 pm

@RWC_Rady píše:Emenems: Toto mi presne napadlo, keď som si prečítal názov príspevku :D Extrémne rozsiahla téma a na to aby sa dala zhrnúť. Ty si vypichol tú zásadnú a najdôležitejšiu vec - penumatiky, pod to sa podpisujem aj ja. Môj názor k úpravám podvozku je taký, že ak chceš mať podvozok na lepšej úrovni, kúp si auto ktoré ho má od výroby, apriori kúpil si obyčajné auto a chceš sním jazdiť športovo - zle, mal si si kúpiť športovejšie auto a úprimne, fakt to svoje obyčajné auto posielaš na hranu tak často, že povodné zavesenie Ti nestačí ? Zavesenie je príliš odborná a komplexná vec na to aby sme ho svojimi úpravami dokázali zlepšiť. Podvozky sú nastavené do optimálneho kompromisu. My robíme väčinou len to, že ho vychyľujeme jedným smerom, ale skoro všetko je niečo za niečo. Co sa týka mňa, obvykle som mal auto, ktoré malo podvozok nadmieru postačujúci mojej jazde a nikdy som ďalej ako za znížené struny nešiel a aj tie som menil len kvoli vzhladu. Je to dlhá téma, myslím že emenems povedal to hlavné, ak by to už muselo byť tak na nejaký pevný podvozkový kit, sadu silentblokov, stabilizátor by som ešte schválil. Hlbšie/rozsiahle úpravy už bývaju komplexné, sú finančne náročné a vyžadujú si odbornú špecializáciu a skúsenosti. Viď quattrofil a rozloženie hmotnosti. Takých detailov sa nájde viac a preto by som to zvažoval určite jedine pri závodnom aute.

Avšak

Ako ste už boli spomínali, ladenie podvozku - ak sa to tak vôbec dá nazvať, u mňa skôr drobné opravo-upravy vždy predstavovali zvyšovanie dôvery v podvozok, pretože na hrane gripu, kvoli ktorej všetci tie úpravy robíme a okolo ktorej sa vlastne všetky tie úpravy točia, som sa vyskytoval málokedy, ale keď už som chcel, vedel som kolko sa k nej môžem priblížiť. A s dôverou súvisí ešte jedna zásadná vec. Všetky úpravy sú zbytočné, keď nevieš ako správne prejsť zátačku a som si istý že škola šmyku alebo kurz športovej jazdy sú na začiatok isto lepšia investícia ako úpravy podvozku. Čo sa týka strachu, zručnosti a zároveň sebadovery a overall rýchlosti. Viete čo myslím, sú ludia čo prejdú zátačkou 100 ako vánok a su takí, čoby im pri 80 pískali aj semislicky..



Pripajam sa k nazoru, podla mna tak isto kit, silentbloky a stabilizator plus gumy je to max co ti slovenske cesty mozu ponuknut. Ja som siel vzdy touto cestou a auta mi to pekne vracali. Vzdy som sa dobre trafil s touto "sadou".
Don’t show me your attitude, I have my own ;)


Zpět na “Technická poradňa”

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů