Zamyslenie: Audi A4 B5 budúca klasika?

Audi A4 B5 QuattroAsi sa pýtate prečo práve A4ka, keď toto by mal byť blog o klasikách a budúcich klasikách. Práve preto. Spomeňme si aká bola situácia na trhu s ojazdenými 80/90kami (b3 aj b4) tak pred 5-10 rokmi. Bolo ich veľa, predávali sa za smiešne peniaze, quattrá len o trochu drahšie a v podstate ich nikto okrem pár fanatikov nechcel. A kto si vtedy jednu nekúpil, dnes za ňu zaplatí v pohode aj päťkrát toľko ako kedysi. Ja som presvedčený, že situácia sa bude v prípade A4-ky opakovať.

Keďže je to ešte stále pomerne bežné auto, ktoré máme príležitosť vidieť na cestách každý deň, ťažko ho zaradiť medzi youngtimery alebo klasiky. Čo nám ale na druhej strane hrá do kariet, pretože sa stále dajú kúpiť za relatívne normálne prachy. Avšak, ak máte podobnú diagnózu ako ja a tiež trávite hodiny brúsením po inzerátoch, tak ste si určite všimli, že čím ďalej – tým menej sa objavujú na predaj zachovalé kúsky. A teda hlavne tie, ktoré zaujímajú nás a to sú benzínové modely 1.8 Turbo Quattro a 2.4 alebo 2.8 30v Quattro. Staré Audiny pre mňa vždy boli ikonické a vnímal som ich ako pokrvných bratov závodných áut z 90 rokov. Interiéry z kvalitných materiálov, kvalitne pozinkovaná karoséria, podvozkové prvky za ktorých robustnosť by sa nemusel hanbiť ani offroad. Permanentý pohon Quattro, bez viskospojok a bez uhlových diferenciálov (Torsen). To sú veci vďaka ktorým žije duch závoďákov skupiny B dodnes.

Človek by niekedy mohol mať pocit že s príchodom A4-ky táto aura, závanAudi A4 B5 Quattro starých časov zmizol ale nie je to tak. Skupina B a DTM neboli jediné slávne obdobia pretekárskej divízie Audi Sport. Po odstúpení (spolu s BMW) z DTM v roku 1992, Audi naplno obrátilo svoju pozornosť na finančne menej náročný seriál STC ( Class 2 – Super Touring Championship) v ktorom mala už od roku 1991 veľmi úspešne nasadenú 80ku. Bolo to v roku 1995 , kedy Audi predstavila svoju úplne novú Audi A4 Quattro.

Dá sa povedať, že história sa opakovala, Audi s Quattrom prišla tam, kde nikto pohonom na všetky štyri nedisponoval a úspech sa dostavil okamžite. Prvé miesto v Italian Superturismo Championship v 95 a 96, v 96-tom ďalej prvé miesto British Touring Car Championship (Anglicko), prvé miesto Campeonato de España de Turismos (Španielsko), prvé miesto Australian Super Touring, prvé miesto South African Touring Championship atď. Celkovo 95 % titulov v tom roku.  Nemalý podiel na úspechoch mali dnes už známe pretekárske legendy ako Frank Biela, Stuck, Pirro a i.

Pohon na všetky štyri kolesá bol však až príliš dominantný, príliš veľká výhoda na štarte kde sa stávalo že Audi dokázAudi A4 B5 Quattroalo poskočiť aj o 5 priečok dopredu, prílišná výhoda na mokrom povrchu nakoniec vyvrcholili zákazom pohonu 4×4 v roku 1997. Audi sa o rok vrátilo na scénu s predným náhonom ale už nikdy nezískalo titul. Treba ale dodať, že všetky tituly ktoré získali, získali napriek tomu že výhodu quattra komisári kompenzovali hmotnostným handicapom približne 100 kg.
Pod kapotou závodnej A4ky bol prekopaný štvorvalec 2.0 16v, ktorý bol odvodený z vé-osmičky (hlava) známej z DTM. Atmosférický motor mal od 280 – 305 koní, hmotnosť približne jedna tona.
Je jasné že žiadna sériová A4ka sa ani nepribližuje výkonom ani technológiou tomuto špeciálu, ale keby som si mal ja vybrať, či ako investíciu, projekt, alebo na tuning, vybral by som motorizáciu 1.8 Turbo (staršiu verziu motora bez elektronickej škrtiacej klapky, s plynovým lankom s hlavou v veľkými sacími portami , kód AEB ), samozrejme s quattrom.

A4ka je auto dobre známe, má viac prvkovú prednú nápravu na ktorú sa dajú diely kúpiť nové (od 150 do 400 euro celá sada). Neviem, či má zmysel sa rozpisovať o dieloch, auto je to relatívne moderné, diely sú k dispozícii nové a nie je s nimi problém.

Pre mňa je pri tomto aute, okrem závodnej histórie, ďalší príjemný bonus motor. Štvorvalec s päťventilovou technikou. Z vlastnej skúsenosti viem, že sa dá veľmi elegantne a nie draho upraviť. Do akého výkonu záleží len od peňaženky každého z nás, ale motor so sériovými vnútornosťami (kľuka, ojnice,…) zvládne stabilne 350 koní čo je slušné na to, že také auto dnes vieme na Slovensku kúpiť aj za 1500 € (skôr 3000 €, ak to nemá byť vrak).

Ak uvažujete kúpiť niečo neobyčajne obyčajné,  A4ka by mohol byť jeden z adeptov. Má na to vlohy.

@RWC

2 komentáre

  • M. píše:

    Zaujímavé čítanie!
    A máš pravdu že situácia na trhu s ojazdenými autami sa mení, síce tie zmeny trvajú niekolko rokov ale už aj ja som si všimol že niektoré tipy áut ktoré ešte boli na predaj 2-3-4 roky dozadu jednoducho zmizli 😀 Co som si ja všimol tak napr. poriadne BMW 7 E32 je na SK už v podstate nemožné kúpit, pomaly ale isto miznú aj modely E38 atd. A s touto A4 máš asi aj pravdu…

  • Rady píše:

    Pravda, posledné E32ky za normálnu cenu boli u nás ako píšeš naposledy na predaj tak pred 4 rokmi a teraz sú už len vraky alebo drahé kúsky v podpriemernom stave .Najvyšší čas kúpiť E38 😀

Napísať odpoveď pre Rady Zrušiť odpoveď