Zamyslenie: BMW M5 E39 budúca klasika ?

Ujasniť si, či bude M5ka budúca klasika, môžeme asi hneď na úvod. Podľa mňa čokoľvek, čo má v rodnom liste  napísané „M“, „AMG“, „RS“ a podobné rajcovné skratky, má veľkú šancu stať sa vyhľadávaným artiklom. Nie, že má šancu, nezničené a nedobastlené kusy s malým kilometrovým nájazdom sa klasikou určite stanú.

Moje šoférske začiatky sú úzko spojené s autami  vyššej strednej triedy, nie kvôli priestoru alebo veľkému kufru, ale preto, že  veľké autá s veľkými  motormi sa dlhodobo vyskytovali na cenovom dne v ponukách inzertných portálov a bola to jednoduchá cesta dostať sa k rýchlemu autu za málo peňazí. Sami si určite spomeniete za koľko sa niekedy autá tohto typu (Audi 100, BMW E34, Opel Omega, Volvá, Mercedesy W210 a iné), dali kúpiť. Myslím si, že automobilový život veľa nadšencov začínal gradovať práve za volantom niečoho takého, a aj keď tieto autá nie sú práve športové náradie, v správnych rukách za ideálnych podmienok sa s nimi na okreske dalo stíhať chlapcom, ktorí „to pravé“ náradie mali a preto budú vždy môjmu srdcu blízke.

bmw m5 e39Ak by ste si dnes chceli kúpiť TOP model prémiovej značky v segmente o ktorom je reč, máte na výber pomerne široké spektrum áut, ktoré sú k dispozícii a de fakto záleží iba od vašich preferencií, čo si kúpite. Pre mňa bol kedysi Svätý Grál tejto triedy prvá Audi RS6, dnes je to mohyla nemeckého inžinierstva – Mercedes 500 E (W124). Lenže ich ceny sú vysoké ako sebavedomie čerstvo promovanej absolventky práva a preto sa treba obzerať po niečom cenovo dostupnejšom. Tak či onak, ak  by malo prísť z teórie do praxe, asi by som dlho neváhal a hľadal jednoznačne empäťku.

A čím skôr, pretože za chvíľu nebude na výber. Mercedes E50/55 AMG W210 za chvíľu všetky zhrdzavejú, RS6ka vám s quattrom a automatom v nedeľu nad ránom na vašom obľúbenom úseku úsmev nevyčarí a labužníci to vedia, preto skočia po BMW. Aj keď mi v hlave stále trochu vŕta, že možno je čas aj na kúpu cenovo porovnateľnej BMW E34 M5, myslím si, že aktuálne je lepšia voľba E39, pretože má minimálne rovnako kultový status, mocnejší motor a aj keď je to o generáciu novšie auto stále sa o ňom dá povedať, že po technologickej stránke patrí ešte do starej dobrej éry kvalitných áut. Myslím si, že teraz je ten správny čas uvažovať nad kúpou, časy kedy M5 stáli pod 10 tisíc, sú už preč.

Základom tejto kultovej káry je takmer päťlitrový (4,941) osemvalec s kódovým označením S62B50 o výkone 400 koní. Je to vysokovýkonná verzia osemvalcového motora s označením M62 montovaného do klasickej päťky, s ktorým zdieľa základnú architektúru vrátane hliníkového bloku. S62 má štvornásobné variabilné časovanie ventilov VANOS. Na obidvoch hlavách, na sacej, aj na výfukovej vačke. Podobne ako M3, o ktorej bola reč nedávno, aj M5 disponuje samostatnou škrtiacou klapkou na valec, teda „osemklapkou“. To znamená, že každý valec ma vlastnú, v tomto prípade už elektricky ovládanú škrtiacu klapku.BMW M5 Jej reakcie je možné priostriť tlačidlom SPORT z palubnej dosky. Toto tlačidlo síce neposunie zážitok z jazdy do inej dimenzie, ale auto na pohyb členkom  reaguje o niečo citlivejšie. Povedal by som, že v normálnom nastavení drží reakcie motora pozadu a v nastavení SPORT sú reakcie tak jedna k jednej. Možno ako väčší prínos športového režimu vidím skôr obmedzenie funkcie posilňovača riadenia, ktoré sa prejaví jeho stuhnutím.

Teplý letný podvečer. Stokujete vonku, sedíte kdesi na lavičke, alebo na autobusovej zastávke, ak by náhodou prišla búrka z tepla. Teplú borovičku hamujete lacným vínkom a celé to labužnícky prekladáte džointom z ľahučkého outdooru. Pomaly to dohára a už sa vám fakt dobre sedí… Z cesty stúpa para po daždi a z diaľky, kým neuschne cesta, kde tu počuť namáhavé pretáčanie kolies a zadúšanie motora. To sa miestni pacienti snažia využiť znížené adhézne podmienky, ktoré im priniesla letná prehánka. Prehánka je niečo, na čo s M5-kou čakať nemusíte.

Vďaka tomu, že M5-ka má až klišovite zamatovú šesťstupňovú manuálnu prevodovku, ktorú chcete, samosvorný diferenciál, a štandardne vzadu obuté 275ky (275/35R18), driftuje priam telepaticky aj keď to práve nepotrebujete. M5ka bola prvé auto, ktoré mi povedalo respektíve auto, pri ktorom som pochopil, že na niektoré mašiny treba dozrieť.

Je v pohode, keď mi teraz napadlo prirovnanie k ženám?

bmw m5Predstavte si ako letíte po rozbitej, zaplátanej, vlnitej okreske, širokej na empäťku a trištvrte Liazky, v rýchlostiach neviem akých, pretože nemáte čas pozerať na budíky, pravou rukou si španujete bezpečnostný pás aby ste nelietali po sedačke a v hlave vám šrotuje, že vás a to štyristo koňové auto, ktoré váži dobre cez jeden a pol tony, ktoré tlačíte v návale adrenalínu na limit možno aj viac ako by vám dovolil inak zdravý rozum, delia od veľkého prúseru plochy zadných pneumatík, ktoré sa asfaltu dotýkajú na ploche veľkej ako dve dlane dospelého chlapa. Toto a pomyslenie, koľko som za to auto kedysi zaplatil, ma vždy držalo tak nakrátko, že som sa v ňom necítil taký rýchly a ani som sa nebavil tak, ako v slabších a lacnejších autách. Nakoniec som si povedal, že ešte musím šoférsky vyrásť a auto išlo z domu.

Je tu ešte jeden výnimočný sedan, ktorý by ma prinútil váhať medzi ním a M5 E39 a to  Mercedes E55 AMG Kompressor (model W211). Avšak M5 je pre mňa najčistejší destilát rýchlych sedanov danej éry. Sofistikovaný, nemecký sedan s geniálne vyváženým šasi. Jedno z posledných, ak nie posledné analógové auto modernej doby. Profesionálne náradie dotiahnuté z každej strany k dokonalosti. Skrátka, keď chcete rúbať drevo, zoberiete si na to Fiskars-ku (Fínska sekera), keď potrebujete zahnať depresiu, zavoláte si na pomoc Johnnieho Walkera a keď chcete najlepší osemvalcový sedan vyššej strednej triedy, nastúpite do BMW M5 E39.

@RWC

Užitočné odkazy:

http://www.drvanos.com   http://www.dinancars.com/

2 komentáre

  • Sidetohell píše:

    Veľmi pekne napísané, hlavne tie prirovnania:)
    Ale k autu samotnému, E39 M5 je skutočným kompromisom medzi športovým autom a luxusnou limuzínou. Má komfort limuzíny, ale jazdné vlastnosti športového auta a celkovo pri jazde pôsobí kompaktným dojmom. Vôbec nedáva najavo jej nadrozmer napr. oproti jej nasledovníčke M5 E60. A celkovo jej chovanie na ceste je pekne predvídateľne a dajú sa s ňou robiť aj psie kusy:)

  • vikdriver píše:

    Nápodobne oceňujem najmä Radyho štýl písania, ale aj to, že má s takýmto autom aj skúsenosť.
    M5 E39 je legenda podľa mňa aj už teraz.

Napísať odpoveď pre vikdriver Zrušiť odpoveď